Schoolmaatschappelijk werk

Aan obs De Fuut is een schoolmaatschappelijk werker verbonden die tijdens het schooljaar vijf keer een inloopochtend houdt. De ouder(s)/verzorger(s) en leerkrachten kunnen tijdens de inloop vragen stellen over hun kind/leerling waar ze tegen aanlopen in de thuissituatie met bijvoorbeeld de opvoeding of op school in de groep.

De schoolmaatschappelijk werken zit ook in het Ondersteuningsteam van de school. Soms heeft een leerling het even lastig heeft en biedt de schoolmaatschappelijk werker individuele hulp aan. Naast een luisterend oor tijdens de gesprekjes worden er tips gegeven over bijvoorbeeld weerbaarder worden, sociale vaardigheden, hoe om te gaan met AD(H)D, scheiding van ouders, verlies/rouwverwerking enzovoort. Als blijkt dat ouder(s)/verzorger(s), kind of het hele gezin intensievere hulp nodig heeft, kan met toestemming de hulpvraag worden ingebracht in het Kernteam Jeugd van de gemeente Waterland.

De gemeente Waterland biedt deze hulpvorm voor de jeugd en scholen aan. Er zijn geen kosten verbonden als er hulp ingezet wordt vanuit de schoolmaatschappelijk werker.

"Het is een kleinschalig school, waar iedereen elkaar kent."

"Dat geeft een goed gevoel. Mijn kind heeft een fijne leerkracht die mijn kind goed ziet. Hij heeft het naar zijn zin op school en is de afgelopen 8 jaar alle dagen met plezier naar school gegaan."